Zgodnie z zapowiedziami magistratu, rusza kolejna inwestycja w ramach Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowy. Od 15 listopada kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czekają utrudnienia w podróżowaniu pomiędzy Sępolnem i Swojczycami.
Po kilku miesiącach procedur formalnych, na początku września podpisano umowę z generalnym wykonawcą, czyli firmą Pro-Tra Building. Z kolei na początku października w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim
przekazano oficjalnie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Teraz przyszedł czas na realizację, czyli prace budowlane w terenie, a to oznacza blisko dwuletnie utrudnienia.
Rusza budowa tramwaju na wrocławskie Swojczyce – Przed nami 24 miesiące trudnego zadania na budowie (...) To jest tytaniczna praca do wykonania przed nami, mamy dobrego partnera. Ale liczymy także na mieszkańców, bo to za chwile wy będziecie musieli zmierzyć się z tą budową. Nie da się wykonać ciężkiego zadania bez utrudnień – podkreślał Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji.
Fot. Oleksandr Poliakovsky / Wrocław.pl | Pętla Sępolno, a w tle mosty Chrobrego, którymi poprowadzona będzie trasa na Swojczyce
Co do terminów, to inwestycja rusza od soboty, 15 listopada. Mieszkańcy podróżujący samochodami lub komunikacją miejską mają więc tydzień na zapoznanie się ze zmianami i wybór alternatywnych tras przejazdu. Straż Miejska Wrocławia w najbliższych dniach będzie dystrybuować ulotki, które przygotowała spółka Wrocławskie Inwestycje. Znajdują się tam podstawowe informacje o inwestycji oraz mapka objazdów.
Koszt inwestycji wynosi blisko 140 mln złotych. Miastu udało się pozyskać na jej realizację środki zewnętrzne. Chodzi o Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Zakończenie prac planowane jest na jesień 2027 roku.
Komunikacja miejska na czas inwestycji pomiędzy Sępolnem a Swojczycami – Największą zmianą w organizacji ruchu zastępczego, będzie wprowadzenie jednego kierunku ruchu na ulicy Swojczyckiej od skrzyżowania z ulicą Mydlaną aż do ronda przy ulicy Miłoszyckiej – zaznaczył Andrzej Brzoza, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej ds. Zarządzania Ruchem. W związku z tym objazdowa trasa w kierunku centrum została wyznaczona od ronda Nad Czarną Wodą ulicami: Miłoszycką i Mydlaną do skrzyżowania ulic Swojczyckiej i Mydlanej. Obowiązywać będzie zarówno dla samochodów, jak i dla komunikacji miejskiej.
Obecny etap inwestycji spowoduje spore zmiany w komunikacji miejskiej. Póki co nie będą one dotyczyły tramwajów linii 9, 12 i 17, które bez problemu dojadą do pętli Sępolno. Inaczej sprawa wygląda z autobusami, gdzie siedem linii pojedzie zmienionymi trasami. Dotyczy to linii: 115, 118, 315, 941, 945 (od 17.11), 955 (od 17.11) oraz 259.
Linia 115: z pętli Strumykowa bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą (skrzyżowanie Swojczyckiej i Miłoszyckiej). Dalej ulicami: Miłoszycką, Mydlaną oraz Swojczycką i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Linia 118: z pętli Rędzin bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą. Dalej ulicami: Miłoszycką, Mydlaną oraz Swojczycką i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Linia 315: z pętli Swojczyce ulicami: Swojczycką, Ludową, Miłoszycką oraz Mydlaną i już właściwą trasą. Z pętli Plac Grunwaldzki bez zmian do skrzyżowania Swojczycka – Mydlana. Dalej ulicami: Swojczycką do ronda Nad Czarną Wodą.
Linia 941: ze Szczodrego bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą. Dalej ulicami: Miłoszycką, Mydlaną oraz Swojczycką i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Linia 945: ze Chrząstawy Wielkiej bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą. Dalej ulicami: Miłoszycką, Mydlaną oraz Swojczycką i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Linia 955: z Ratowic bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą. Dalej ulicami: Miłoszycką, Mydlaną oraz Swojczycką i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Linia 259: z pętli Wojnów bez zmian do ronda Nad Czarną Wodą. Dalej ulicami: Miłoszycką i Mydlaną i od Mostów Chrobrego już właściwą trasą.
Wrocławski magistrat uruchamia także dodatkową linię 715 na trasie Pętla Sępolno – Swojczyce (rondo nad Czarną Wodą). Jej zadanie to obsługa komunikacyjna osiedla Port Olimpia. Obsługiwana będzie czterema najmniejszymi autobusami we Wrocławiu – o długości 8,6 metrów i kursować będzie co 10 minut w dni robocze oraz co 20 minut w weekendy i święta. Urząd Miasta Wrocławia szczegółowe rozkłady opublikuje w przyszłym tygodniu.
Linia 715: SĘPOLNO – Mickiewicza, mosty Chrobrego, Swojczycka, Marco Polo, Magellana, Vasco da Gamy, Chałupnicza, rondo Nad Czarną Wodą, Swojczycka – SWOJCZYCE
SWOJCZYCE – Swojczycka, Ludowa, Miłoszycka, rondo Nad Czarną Wodą, Chałupnicza, Vasco da Gamy, Magellana, Marco Polo, Swojczycka, mosty Chrobrego, Mickiewicza – SĘPOLNO
Pro-Tra Building wykonawcą trasy na Swojczyce
– Firma realizowała już u nas przedsięwzięcia tramwajowe i mówiąc kolokwialnie, wie o co w tym wszystkim chodzi. A realizuje dzisiaj także ulicę Powstańców Śląskich, idzie to wszystko świetnie i bez żadnych zakłóceń – powiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Mówię o tym, bo to wszystko ma znaczenie przy dużych inwestycjach. To muszą być partnerzy, na których możemy liczyć. To muszą partnerzy, którzy będą dobrze te zadania realizować.
Fot. Daniel Siwak | Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Jagodno na kilka tygodni przed jej otwarciem
Wspomniana firma Pro-Tra Building rzeczywiście wykonywała już kilka miejskich kontraktów we Wrocławiu. W ostatnim czasie zrealizowała część
Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno. Część, bowiem na razie funkcjonuje ona jako buspas, bo na etapowanie inwestycji zdecydował się magistrat. Torowisko tramwajowe ma zostać tam wybudowane w kolejnym etapie.
Aktualnie wykonawca ten prowadzi przebudowę ul. Powstańców Śląskich, o której było głośno jeszcze przed jej rozpoczęciem. Wówczas toczyła się dyskusja na temat starej, jeszcze poniemieckiej kostki, którą wybrukowana została ulica. W najbliższej przyszłości
Pro-Tra Building będzie odpowiedzialny za przebudowę węzła Drobnera – Dubois na Nadodrzu.